Actrice, presentatrice, restauranthouder, ondernemer en moeder; Nicolette van Dam is een duizendpoot met onbegrensde ambitie. Samen met haar broer runt ze Brasserie Van Dam en participeert ze als ondernemer in verschillende bedrijven. Ze is ambassadeur van Unicef, van Stichting Kinderziekenhuizen van Oranje en van de Nationale Postcodeloterij en zet zich samen met haar man Bas Smit actief in voor diverse goede doelen middels eigen geïnitieerde acties waarbij hun social media kanalen een groot draagvlak vormen.

Haar TV carrière start met de rol van Bionda in de populaire kinderserie ‘Zoop’ in 2004. Vervolgens speelde zij in 3 Zoop-films: ‘Zoop in Afrika’, ‘Zoop in India’ en ‘Zoop in Zuid-Amerika’. In 2006 werd Nicolette genomineerd voor een Gouden Kalf voor beste vrouwelijke actrice voor haar rol als Bionda in ‘Zoop in India’.  Door de jaren heen was Nicolette in diverse films en series te zien als onder andere Baantjer, de dramaserie ‘Voetbalvrouwen’, Het Huis Anubis, K3 Love Cruise en F*ck de Liefde.

Sinds 2008 is Nicolette te zien als presentatrice van diverse programma’s, waaronder ‘Ik Wed dat ik het Kan’, ‘Help, Ons kind is te Dik’, ‘De Grote Woonwens’, ‘De Bloemenstal’, ‘My name is Michael’ samen met Koen Wouters, ‘De Achmea Kennisquiz’, ‘Beat the Crowd’ met Winston Gerschtanowitz, ‘Dance as One’,‘The Next Girl/Boy Band’ en ‘Kitchen Impossible’. Afgelopen seizoen was Nicolette een van de kandidaten in het programma The Masked Singer waarin ze het met haar karakter de Panter, tot de finale wist te schoppen.

Nicolette van Dam is trotse ambassadeur van de Stichting Kinderziekenhuizen van Oranje, die de komende maanden in samenwerking met  RTL Project Glimlach geld inzamelen voor onderzoek en projecten die bijdragen aan het verminderen van angst pijn en stress wegnemen en nog betere zorg en omstandigheden, voor kinderen en hun families realiseren. “Doordat ik zelf regelmatig de kinderziekenhuizen bezoek ervaar ik, hoe kinderen en hun families worden geholpen om hun ziekenhuisbezoek zo dragelijk mogelijk te maken en hoe ongelooflijk belangrijk dit is in hun strijd.”

Daarnaast is Nicolette trotse ambassadeur voor UNICEF.  “Ik zet mij in voor UNICEF omdat zij wereldwijd als een krachtige, onafhankelijke, organisatie strijdt voor het welzijn van kinderen. Er zijn talloze projecten in vele landen, zelfs in Nederland, waar UNICEF het voortouw in neemt. Het lot van kinderen raakt mij. Zij moeten zich nog vormen in het leven en dat moeten ze kunnen doen in goede gezondheid en in vrijheid. Ik heb door verschillende reizen met eigen ogen kunnen zien hoe daadkrachtig de organisatie te werk gaat.

Nicolette is ambassadeur van de Nationale Postcode Loterij. Door het hele land reikt Nicolette met heel veel plezier verschillende prijzen uit voor de loterij, maar ook doet zij verslag van de goededoelenprojecten die dankzij de steun van de Postcode Loterij tot stand komen. Voor thema-uitzendingen heeft zij projecten van beneficiënten mogen bezoeken in Afrika, Zuid-Amrika en het Verre Oosten.

Samen met haar man Bas Smit participeert Nicolette is diverse ondernemingen. Social Media speelt een belangrijke rol in deze activiteiten waaronder het event ‘De Amsterdamse Zomer’,  ze hebben dit jaar hun eerste eigen boek 'Nederland heeft Alles' uitgegeven, een boek waarvoor ze het afgelopen jaar een ontdekkingsreis door Nederland hebben gemaakt. Ze bezochten de mooiste plekken en deze zijn gebundeld in het boek. Ze hebben Brasserie van Dam, familiebedrijf en waar begrip in Amsterdam met tevens een bezorgservice door het hele land, de foodlijn LET’S MAKE IT FUN BETTER YUM,  waarmee ze verrassende foodconcepten op de markt brengen met groente en fruit. Maar ze hebben ook de innovatieve vendingmachine Junea, de Amsterdam Bracelet, managementkantoor Gamechangers en Nicolette heeft een succesvolle kledinglijn bij Shoeby.

In 2015 trouwde Nicolette met haar grote liefde Bas en samen zijn zij trotse ouders van dochters Lola-Lily en Kiki-Kate.